Procesy magazynowe po zakupie towaru przez klienta
Zamówienie do magazynu trafia na różne sposoby, np. przez:
- ręczne wprowadzenie zamówienia w panelu klienta,
- masowy import zamówień z pliku CSV,
- integrację systemową,
- automatyczne przekazywanie zamówień przez API.
Niezależnie od formy, w jakiej zamówienie trafia do magazynu, następnie przechodzi ono kolejno przez cztery procesy magazynowe, do których należą:
- Kompletacja zamówienia — skompletowanie wszystkich pozycji składających się na zamówienie poprzez odnalezienie ich na magazynowych półkach. Magazynier wyszukuje towaru na magazynie, a po dotarciu do towaru otrzymuje informację, w jakiej ilości dany produkt znalazł się na zamówieniu. Każde pobranie produktu potwierdza skanowaniem jego kodu kreskowego aż do pobrania ostatniego produktu z formularza zamówienia.
- Weryfikacja poprawności skompletowanych zamówień — po skompletowaniu zamówienia inny magazynier zbiera produkty i przeprowadza weryfikację poprawności kompletowania, sprawdzając, czy zamówienie zawiera w sobie wszystkie produkty i ich odpowiednie ilości. Ponownie odbywa się to przez skanowanie kodów kreskowych produktów.
- Pakowanie zamówienia — określa rodzaj opakowania i jego wypełnienie, na przykład w formie kartonu, folii bąbelkowej, worków z powietrzem itp. Pakowanie kończy druk listu przewozowego, ewentualnie innych dodatkowych dokumentów, które należy dołączyć do wysyłanej paczki.
- Wysyłka zamówienia — odbiór skompletowanych i spakowanych zamówień przez kurierów, które oczekują na nich w strefie wydań. Aby zminimalizować ryzyko odbioru paczki przez inną firmę kurierską, każdy ze współpracujących kurierów powinien mieć wydzielony punkt składowania paczek.
Przyczyny błędów w procesie kompletacji zamówienia
Błędy w procesie kompletacji mogą skutkować poważnymi stratami finansowymi, a dodatkowo uderzają w wizerunek firmy, powodują utratę zaufania wśród klientów i wydłużają czas operacji. Jako że magazynierzy często pracują w trudnych warunkach czy w nadgodzinach, ich pomyłki są nieuniknione.
Zanim o tym, jak weryfikować poprawność towaru w czasie pakowania, warto skupić się na występowaniu błędów w trakcie realizacji zamówienia. Do najczęściej występujących pomyłek w procesie magazynowym należą:
- składowanie produktu w nieprawidłowym miejscu,
- nieefektywny układ magazynu,
- braki w oznaczeniu produktów,
- nieodnotowanie zmian dotyczących składowanego towaru w systemie magazynowym,
- czynnik ludzki (np. nieprawidłowa liczba pobranych artykułów, pomylenie referencji między zamówieniami).
Oczywiście są to tylko niektóre przyczyny, które sprzyjają błędom w procesie kompletacji zamówień. Dlatego tak ważne jest, aby analizować ten proces i zidentyfikować przyczynę pojawiania się pomyłek. Mniej kosztowne jest jednak podjęcie działań zapobiegawczych. Wprawdzie nie ma 100-procentowej gwarancji wyeliminowania pomyłek na kolejnych etapach procesów magazynowych, ale można je znacząco ograniczyć. Wystarczy właściwy system do zarządzania Magazynem Wysokiego Składowania (WMS).
WMS Futuriti jako system zarządzania Magazynem Wysokiego Składowania
WMS Futuriti, jak przystało na kompleksowe rozwiązanie branżowe, które podnosi wydajność i przyspiesza procesy magazynowe, zawiera w sobie wiele funkcji, które czynią go wyróżniającym się systemem na rynku. Wszystko dzięki wielu praktycznym funkcjom systemu WMS Futuriti, które minimalizują ryzyko popełnienia błędu na kolejnych etapach procesów magazynowych, a do których należą:
- Integracja z systemami ERP (dwustronna integracja z systemami ERP, synchronizacja dokumentów magazynowych z systemem ERP, kontrola stanów magazynowych, obsługa inwentaryzacji, obsługa wielu magazynów, obsługa położeń na magazynach, podgląd listy kontrahentów);
- Działania na dokumentach magazynowych (tworzenie i podgląd historii dokumentów magazynowych, obsługa procesów magazynowych);
- Działania na towarach (sczytywanie kodów kreskowych, weryfikacja stanów magazynowych w wielu lokalizacjach, podgląd historii dokumentów magazynowych dla towaru, obsługa normatyw dla towarów);
- Wydajność magazynu (filtrowanie listy dokumentów, obsługa kolektorów Android oraz Windows Phone, automatyczne przypisywanie magazynierów do dokumentów magazynowych, obsługa kodów akcji, grupowanie dokumentów magazynowych, optymalizacja ścieżki magazyniera, obsługa złożonych scenariuszy magazynowych);
- Konfiguracja (dostosowywanie wyglądu aplikacji, zarządzanie użytkownikami, lokalizacjami, powiadomieniami i filtrami widoków, edycja struktury magazynu).
Weryfikacja dyspozycji w systemie WMS Futuriti
Weryfikacja kontroli procesów magazynowych to jedna z największych korzyści wdrożenia systemu WMS Futuriti.
Proces weryfikacji jest innowacją w kontroli procesów magazynowych systemu Futuriti WMS. To efektywne rozwiązanie wykorzystuje metodologię POKA-YOKE, która uniemożliwia popełnienie błędu przez wykrycie wady przed realizacją następnego procesu, w tym przypadku procesu magazynowego.
Proces weryfikacji jest stosowany w dwóch scenariuszach — przed i po zrealizowaniu dyspozycji. Obsługuje też trzy rodzaje dokumentów: WM (wydanie z magazynu), PM (przyjęcie do magazynu) oraz MP (zmiana miejsca położenia na magazynie).
Dwa etapy procesu wydania towaru
Minimalizację pomyłek WMS Futuriti zawdzięcza między innymi dwuetapowemu procesowi wydań, dzięki czemu realizacja dokumentów sprzedażowych przebiegach w dwóch etapach:
- MP (zmiana miejsca położenia na magazynie) podczas kompletacji.
- WM (wydanie z magazynu) podczas pakowania produktu do wysyłki.
Dwa etapy realizacji procesu wydania towaru pozwalają ograniczyć błędy ludzkie, za które odpowiadają magazynierzy przy kompletowaniu towarów i realizacji wysyłek. Przekłada się to na jakość świadczonych usług, a więc i zadowolenie klientów, a przy tym pozwala ograniczyć straty w przedsiębiorstwie. System WMS od Futuriti nadaje się do tego idealnie i w 100% spełnia pokładane w nim nadzieje.
Podsumowanie
Nie ulega więc wątpliwości, że WMS Futuriti to rozwiązanie innowacyjne, podnoszące wydajność pracy magazynierów, ale i redukujące ilość błędów popełnianych na kolejnych etapach realizacji zamówienia. System pozwala utrzymać porządek na magazynie, weryfikując pracę operatorów, czego konsekwencją jest mniejsza liczba zwrotów.
To wszystko przekłada się na wzrost efektywności magazynu oraz większe zadowolenie klientów, co jest niezbędne w rywalizacji z konkurencją. Na minimalizowaniu pomyłek magazynierów powinno więc zależeć wszystkim firmom, które oferują sprzedaż wysyłkową, a każdy z zamówionych przez klienta towarów przechodzi przez kolejne etapy procesów magazynowych.