Rynek sprzedaży elektronicznej rozwija się bardzo dynamicznie. W Polsce funkcjonuje już ponad 150 tys. podmiotów sprzedających towary przez e-sklepy lub platformy marketplace. Jeżeli nie jest to dropshipping, ale działalność z własnym magazynem, prędzej lub później wraz z rozwojem sklepu internetowego przyda się dobry system WMS dla e-commerce. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu zarządzania magazynem dla firm działających na rynku handlu elektronicznego.
System WMS – co to takiego?
Zanim skupimy się na funkcjonalnościach i korzyściach, jakie niesie w sobie dobry, optymalnie dobrany system WMS dla e-commerce, w pierwszej kolejności należy przyjrzeć się samemu terminowi. Otóż WMS (ang. Warehouse Management System) to system zarządzania magazynem. Sprawdzi się we wszystkich podmiotach niezależnie od branży, które składują towary w magazynach wysokiego składowania, zwłaszcza tych o dużej powierzchni. Żadnym wyjątkiem nie są tutaj sklepy internetowe, które nie funkcjonują w modelu dropshippingu, realizują dużą liczbę zamówień i chcą usprawnić pracę magazynu.
Fakt, że w tym artykule skupimy się na rynku e-commerce, nie bierze się z niczego. Już dziś wartość tego rynku przekroczyła 100 mld zł, a to nie koniec. Według analityków w 2026 roku wzrośnie ona do 162 mld zł. Potwierdza to, że mimo coraz większej konkurencji w e-commerce, niezależnie od branży nadal jest tam miejsce na nowe sklepy internetowe. Oczywiście sukces w e-handlu mogą odnieść wyłącznie e-sklepy, które oferują dobre produkty, najlepiej w konkurencyjnej cenie. Liczy się też jakość usług, a więc podmiot musi maksymalnie skrócić czas realizacji zamówienia i zmniejszyć ryzyko pomyłki przy kompletacji paczki. Dlatego bezcennym narzędziem dla sklepów z własnymi magazynami jest odpowiedni WMS dla e-commerce.
Przede wszystkim program WMS dla e-commerce to system umożliwiający kontrolę oraz optymalizację procesów mających miejsce na magazynie. Właściwy system WMS usprawni przepływ towarów w przestrzeni magazynowej. Efektem tego jest realizacja większej liczby zleceń w krótszym czasie. Przepływ towarów w programie WMS jest bowiem automatyczny i odbywa się w czasie rzeczywistym, w czym pomagają odpowiednie urządzenia (m.in. skanery kodów kreskowych, tablety, komputery). Gwarantuje to pełną zgodność ze stanem faktycznym. Magazynierzy nie popełniają też pomyłek przy pakowaniu towarów.
Warto zauważyć, że system WMS dla e-commerce może być programem indywidualnym, który pracuje niezależnie i tylko wspiera ERP (ang. Enterprise Resource Planning), a więc kompletne oprogramowanie do zarządzania przedsiębiorstwem. Często jest jednak częścią systemu ERP.
Najważniejsze funkcje systemu WMS dla e-commerce
Program WMS dla e-commerce to bardzo funkcjonalne narzędzie, dzięki któremu można usprawnić pracę magazynu, co daje ogromne korzyści firmie działającej na rynku sprzedaży elektronicznej. To system umożliwiający kontrolę stanów magazynowych, lokalizację składowanych towarów, usprawniać procesy logistyczne i sprawniej obsługiwać inne operacje. Z systemem szybciej i łatwiej można też przeprowadzić inwentaryzację. Towary przyjmowane do magazynu są skanowane skanerami do kodów kreskowych. Jednocześnie program automatycznie rejestruje je w systemie i generuje odpowiednie dokumenty. Służy to szybkiej identyfikacji towarów i ich lokalizacji w przestrzeni magazynowej.
Pozwala on również wymieniać dane z systemami ERP, czy przeprowadzać integracje z programami e-commerce, a nawet platformami firm kurierskich. To wszystko mocno usprawnia zarządzanie magazynem, a przy tym jest bezcenne w zakresie realizacji zamówień bez ryzyka pomyłki podczas kompletacji przesyłki. WMS dla e-commerce mocno eliminuje zapakowanie towaru niezgodnego z zamówieniem, ewentualnie jego innej ilości.
Bardzo ważne jest, że system WMS dla e-commerce pozwala na pełną automatyzację. Dzięki temu na stronie sklepu WWW liczba dostępnych towarów jest zgodna ze stanem faktycznym i zasobami w magazynie. To ukłon w stronę klienta, który jest informowany o bieżącej liczbie dostępnych towarów, podobnie jak jego aktualnej cenie oraz przewidywanym czasie dostawy. Jest to ważne również dla pozytywnych ocen e-sklepu. Jeżeli klient dokona zamówienia, po czym okaże się, że towaru nie ma na magazynie, a czas realizacji znacznie się wydłuży, na pewno wpłynie to negatywnie na ocenę sklepu WWW.
WMS Packing jako narzędzie do drukowania listów przewozowych
System WMS, zwłaszcza będący integralną częścią ERP, to niezwykle funkcjonalne narzędzie, które umożliwia bardzo sprawne zarządzanie magazynem. Jednak nie każda firma, szczególnie na początkowym etapie, jest zmuszona do wdrażania tak kompletnych narzędzi. Jeżeli liczba zamówień w ciągu dnia nie jest ogromna, a magazynierzy nie mają problemu z kompletacją zamówień bez pomyłek w krótkim czasie, można poczekać z wyborem programu WMS dla e-commerce.
Nie oznacza to jednak, że warto całkowicie rezygnować z przydatnych narzędzi, ale wręcz przeciwnie – wdrażać systemy, które usprawniają i przyspieszają czas realizacji zamówienia. Dobrym przykładem takiego systemu jest WMS Packing, do którego zalet należą:
- szybkie drukowanie listów przewozowych;
- sprawdzanie poprawności pakowanych towarów do przesyłki;
- integracja z systemami ERP (m.in. Comarch Optima Online, Comarch XL, Subiekt GT, Comarch Optima);
Niewątpliwie jest to przydatny asystent pakowania. Wdrażając WMS Packing udaje się przyspieszyć czas realizacji zamówienia oraz obniżyć liczbę pomyłek na etapie pakowania. Są to kwestie niezwykle istotne dla klienta końcowego, rzutujące na ocenę sklepu internetowego, które mogą decydować o tym, czy ponownie dokonają oni zakupów.
Jak wybrać moment wdrożenia programu WMS dla e-commerce?
System WMS dla e-commerce sprawdzi się w każdym sklepie internetowym i na pewno podniesie jakość świadczonych usług. To gwarancja sprawniejszej pracy magazynierów, szybszej realizacji zamówienia i ograniczenia do minimum ryzyka pomyłki podczas kompletacji przesyłki.
Co ciekawe, system zarządzania magazynem pomoże jeszcze przed wdrożeniem go w sklepie internetowym. Zwłaszcza w dużych magazynach ważne jest właściwe zaplanowanie przestrzeni magazynowej. Również tutaj pojawia się miejsce dla systemu WMS dla e-commerce.
To narzędzie, które pozwala stworzyć mapę logistyczną magazynu. Zwłaszcza przy wsparciu doświadczonego logistyka daje on możliwość przeanalizowania układu przestrzeni magazynowej, pomagając wybrać optymalne ulokowanie stref i ich rozmiarów. Wbrew pozorom jest to bardzo istotne. Okazuje się bowiem, że błędy w zakresie logistyki zmniejszają powierzchnię składowania nawet o 1/3. W tym przypadku firma ma gwarancję maksymalnego i optymalnego wykorzystania przestrzeni na magazynie. Oczywiście wszystko przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa dla magazynierów oraz składowanych towarów.
Wracając do momentu wdrożenia systemu WMS dla e-commerce, jest kilka sygnałów, które sugerują, że to odpowiedni czas na informatyczny program zarządzania magazynem. Warto rozważyć WMS, kiedy:
- sklep internetowy ma problem z obsługą zamówień w ciągu 48 godzin;
- magazynierzy popełniają liczne błędy podczas kompletacji i wysyłki zamówień;
- sklep ma dużą liczbę zwrotów, co skutkuje negatywnymi opiniami i niskimi ocenami;
- sklep oferuje jako dostępne towary, których aktualnie nie ma w przestrzeni magazynowej.
Dla kogo system WMS dla e-commerce?
Systemy zarządzania magazynem są zalecane wszystkim firmom, które działają na rynku e-commerce bez względu na branżę. To narzędzie, które pozwala kontrolować stany magazynowe. Znacznie skraca czas przygotowania zamówienia do wysyłki i zmniejsza liczbę pomyłek przy pakowaniu. W końcu WMS dla e-commerce pozwala w sposób optymalny zarządzać przestrzenią magazynową. To wszystko zmniejsza też koszty prowadzenia magazynu.
Dla usprawnienia pracy system WMS jest zalecany, a wręcz obowiązkowy, kiedy:
- magazyn wysokiego składowania ma powierzchnię ponad 1000 mkw.;
- sklep internetowy realizuje ponad 200 zamówień dziennie;
- e-sklep oferuje szeroki asortyment dostępny w wielu wariantach.
Korzyści ze wdrożenia systemu WMS e-commerce – dla sklepu i klienta
Korzyści zainwestowania w program WMS dla firm z branży e-commerce wynoszą same sklepy internetowe, ale również ich klienci. Przedstawia je poniższa tabela.
Korzyści dla e-sklepu | Korzyści dla klienta |
|
|
Na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu WMS dla e-commerce?
Sklepy internetowe zdecydowane na system WMS powinny dobrać program optymalny do swoich potrzeb. Stąd pod uwagę należy wziąć między innymi wielkość magazynu i liczbę przeprowadzanych operacji. Liczy się również sam rodzaj sprzedawanego towaru.
Najważniejsze, aby był to program od sprawdzonego, renomowanego dostawcy, który jest systemem w pełni kompletnym i daje możliwość późniejszej rozbudowy. Takim narzędziem jest WMS Futuriti. System zarządzania magazynem tego dostawcy jest skalowalny, dlatego może być rozbudowywany wraz z rozwojem e-biznesu. Pozwala to ograniczyć koszty początkowe związane ze wdrożeniem takiego systemu. Oprócz tego dostawca zapewnia serwis gwarancyjny już po implementacji systemu WMS. Dodatkowo oferuje też pakiet szkoleń dla pracowników.
Elastyczny, skalowalny program zarządzania magazynem będzie rozwijał się wraz z przedsiębiorstwem działającym na rynku sprzedaży elektronicznej. Sama zasadność wdrożenia systemu WMS dla e-commerce nie podlega żadnym wątpliwościom, zwłaszcza że w dłuższej perspektywie czasu pozwala mocno zaoszczędzić na kosztach prowadzenia magazynu i całego biznesu. Jednak korzyści odczuwalne są już od początku. Magazynierzy są bardziej wydajni, czas realizacji zamówienia jest krótszy, a do klienta trafiają towary dokładnie te, które zamówił.